Dvouvláknová žárovka H4 je stále v prodeji
V souÄasné dobÄ› pÅ™evládajà v pÅ™ednÃch svÄ›tlech autožárovky H7, ale stále jsou v provozu vozidla se starÅ¡Ãmi typy – dvouvláknovými H4. Ty se využÃvaly i pÅ™ed nÄ›kolika desÃtkami let ve svÄ›tlometech, jejichž konstrukce byla jednoduchá a nevyžadovala žádné zvláštnà seÅ™izovacà procedury. SouÄasná svÃtidla vÅ¡ak svými zaoblenými tvary a eliptickými Äi parabolickými kÅ™ivkami vyžadujà mnohem důslednÄ›jÅ¡Ã pÅ™Ãstup.
Vliv geometrie reflektoru na množstvà světla
Technický pokrok má dvÄ› strany mince. Tou pÅ™ivrácenou je pochopitelnÄ› pohodlÃ, komfort, snazÅ¡Ã a bohatšà život, který můžeme vÃce zasvÄ›tit zábavÄ›. Odvrácenou stranou naopak rozsah vÄ›domostÃ, nutnost vstÅ™ebávat vÄ›tÅ¡Ã množstvà informacÃ, z nichž Å™ada může být zkreslená a zavádÄ›jÃcÃ. Vývoj technologià automobilového průmyslu jde kupÅ™edu opravdu velmi rychle, staÄà se jen ohlédnout za svá záda do doby pÅ™elomu 70. a 80. let, kdy se na asfaltovém povrchu prohánÄ›ly Å kodovky, Trabanty a ŽigulÃky. VÅ¡echny vozy mÄ›ly jedno spoleÄné – ploché, nebo jen lehce zakÅ™ivené svÄ›tlomety s jednoduchou geometriÃ. Dvouvláknové žárovky H4 jste v nich vymÄ›nili bÄ›hem pÄ›ti minut sami, ale pÅ™edevÅ¡Ãm byl proces seÅ™izovánà svÄ›tel velmi primitivnÃ.
V tomto smÄ›ru byl život snazÅ¡Ã, z estetického hlediska sice takový vůz pÅ™ipomÃnal spÃÅ¡e pojÃzdnou hranatou krabici, ale splňoval alespoň to základnà – byl pojÃzdný. NezakÅ™ivená plocha pÅ™ednÃho reflektoru vrhala svÄ›tlo autožárovek na vozovku v pÅ™Ãmém smÄ›ru a nebylo nutné se polohou žárovky uvnitÅ™ svÃtidla pÅ™ÃliÅ¡ zabývat, jiná situace vÅ¡ak nastává dnes, kdy reflektory https://www.megapixel.cz/reflektory-a-prislusenstvi-reflektoru kopÃrujà aerodynamický tvar karosérie, a s rovnou plochou nemajà nic spoleÄného.
Docházà pak k tomu, že se výraznÄ› mÄ›nà osvitové úhly a každá zmÄ›na polohy žárovky znamená jiný vyzaÅ™ovacà efekt. Pokud Å™idiÄi pravidelnému seÅ™izovánà svÄ›tlometů nevÄ›nujà pÅ™ÃliÅ¡ pozornost, můžeme se na silnici v běžném provozu potkávat s nepÅ™ÃjemnÄ› oslňujÃcÃmi svÄ›tlomety, anebo naopak svÄ›tla svÃtà slabÄ›, pÅ™ÃpadnÄ› vytvářà nevhodný úhel svÄ›telného kuželu.